image/png;;;the_amway_story_1.png

1950-talet

Vänskap och tillfälle

Jay Van Andel och Rich DeVos lanserade sitt företag på 1950-talet med direktförsäljning av NUTRIWAY™ kosttillskott. Det de upptäckte för över 50 år sedan stämmer än idag - det är människor och relationer som är kärnan i ett framgångsrikt företag. Deras vitaminförsäljning växte, tack vare det förtroende de etablerat hos sina kunder. 1959 hade Rich, Jay och deras få medarbetare börjat leta efter nya produktidéer för att utöka verksamheten. Resultatet blev Amways första produkt för hemmet, som idag heter L.O.C.™ (Liquid Organic Cleaner) Multi-Purpose Cleaner. Det blev en omedelbar försäljningssuccé och öppnade upp en hel ny värld av möjligheter.

image/png;;;the_amway_story_2.png

1960-talet

En affärsmodell ser dagens ljus

Jay Van Andel och Rich DeVos ville dela sin nyfunna framgång med andra som delade deras värderingar och vision. De skapade en unik affärsmodell som gjorde det möjligt för andra att ansluta sig till Amway och få del av fördelarna i den växande verksamheten. Det blev en modell med belöningar och erkänsla som fortsatte att utvecklas på Amways marknader runt om i världen.

Amways produkter för hemmet, inklusive det nylanserade SA8™ tvättmedlet visade sig bli storsäljare. Efter bara några år hade företaget över 700 anställda, över 200 exklusiva produkter och över 100 000 distributörer. Amways årliga försäljning växte snabbt och översteg för första gången 500 000 USD (uppskattad försäljning).

image/png;;;the_amway_story_3.png

1970-talet

Global tillväxt

Fler och fler övertygades av våra värderingar, vår omsorg och möjligheterna med vårt affärstillfälle och anslöt sig därför till Amway-familjen. På 70-talet körde Amways lastbilar redan över 5,23 miljoner km per år och levererade produkter till miljontals distributörer.

Företaget expanderade utomlands och öppnade marknader i åtta länder på tre kontinenter. Amway lanserades i Australien år 1971, vilket snabbt följdes av Europa år 1975, Hong Kong och Malaysia. Amway Japan Limited (AJL) som grundades i Tokyo år 1979 blev snabbt en av Amways största marknader

image/png;;;the_amway_story_4.png

1980-talet

Omsättning på över 1 miljard USD och fortsatt tillväxt

Amways engagemang i hälsa och näring ledde till att företaget blev en pionjär inom vattenbehandlingssystem, med mycket framgångsrika resultat. Att hitta rent vatten är en stor utmaning på många platser i världen och det här problemet spelade en stor roll i Amways forskning och utveckling. Amways vattenbehandlingsproduktlinje - eSpring™ - har än i dag en topposition på den globala marknaden.

Den uppskattade årliga försäljningen översteg för första gången 1 miljard USD. Amway utökade sitt huvudkontor i Ada, Michigan och byggde en ny anläggning för kosmetika där ARTISTRY™-produkterna utvecklades och tillverkades.

image/png;;;the_amway_story_5.png

1990-talet

Familjeverksamhet

Steve Van Andel och Doug DeVos följde i sina fäders fotspår och efterträdde dem som ordförande och verkställande direktör för Amway. De byggde vidare på och fortsatte sina föräldrars framgångar. Under 1990-talet fortsatte utökningen och de uppskattade försäljningsvolymerna uppnådde 5 miljarder USD.

För att utöka varumärkesmedvetenheten, sponsrade Amway Japan olympiska vinterspelen i Nagano, Japan år 1998. Runt om i världen fortsatte regionala och nationella filialer att stöda sina distributörer med lanseringen av webbplatser för e-handel som byggde ut Amway-tillfället på internet.

image/png;;;the_amway_story_6.png

2000-talet

Amway fortsätter att vara ett internationellt företag med en omsättning på flera miljarder dollar, som förbättrar människors liv och erbjuder affärstillfällen på mer än 80 internationella marknader och territorier. AMWAY™s produkter distribueras av över 3 miljoner oberoende Amway ABO:er i hela världen, varav 500 000 i Europa.

Amway är för närvarande aktivt i 28 europeiska länder.

Vår vision är att hjälpa människor till ett bättre liv. Vi har en unik global gemenskap av omsorg och samarbete, och vi är mycket stolta över de principer, människor och produkter som gör det möjligt för oss att spela en positiv roll i så många människors liv runt om i världen.